Náš zastupitel Ing. pavel Šťástka napsal do Vodňanského zpravodaje článek o cyklostezce Chelčice. Jeho znění dáváme i zde:
V době, kdy ještě nebyla dokončena, už ji řada z vás vyzkoušela v průběhu její výstavby. Řeč je o cyklostezce Chelčice. Navezení, zhutnění a uválcování poslední vrstvy štěrkodrťě pod asfaltový koberec vyloženě svádělo k procházce nebo premiérovému cyklovýletu. Mým záměrem ale není vás napomínat, pominu tedy skutečnost, že se staveništěm jezdit nesmí, protože až budete číst tyto řádky, bude cyklostezka již oficiálně otevřena. Mám za to, že se jedná o velmi prospěšnou stavbu, které si dovolím věnovat pár řádků níže.
Nakažen prohlídkami hradů z prázdnin si dovolím použít obrat průvodců, a tedy, že první vážné zmínky o potřebnosti nějaké souběžné komunikace podél silnice do Chelčic pochází z roku 2015. Alespoň ze strany obce Chelčice, jak mi sdělil zdejší pan starosta. Zpočátku se nabízela trasa kolem Kuršů a směrem na Lázeň, ale nakonec převládl názor, že by tato cesta měla zůstat spíše klidovou, přírodní a „procházkovou“ trasou bez asfaltu. Začátek plánování přinesl vytyčení trasy podél silnice a zmapování vlastníků pozemků, přes které by cyklostezka vedla. Pohled na katastrální mapu, kde budoucí cyklostezka křižuje mnoho pozemků, nasvědčoval, že realizace takového záměru bude velmi složitá, ne-li nemožná. Kromě velkého množství vlastníků pozemků bylo na záměru neobvyklé, že prochází dvěma katastrálními územími a bude vyžadovat souhlas obou obcí, Vodňan a Chelčic. Ba co víc, obě obce budou muset připravovat projekt nejlépe společně.
Po volbách v roce 2018 se nám tento záměr velmi zalíbil a společně s panem Němečkem jsme si jej vzali za svůj a začali se snažit o jeho posun. Prvním důležitým krokem byl výkup řady dotčených pozemků od osob (dědiců) napříč naší zemí. Zde bych chtěl poděkovat panu Milanu Němečkovi za vynaložené úsilí při jednání s vlastníky, které vyústilo v úspěšné nabytí potřebných pozemků na Vodňanské části uvažované stezky. Složitější situace byla na části Chelčické, kde bylo vlastníků o poznání více. V tomto případě sehrál důležitou roli pan Jaroslav Muška, ředitel Zemcheby Chelčice, který nám pomohl v rámci Zemcheby pozemky vykoupit a následně směnit s městem Vodňany a obcí Chelčice. Některá z těchto jednání byla opravdu velmi složitá, a proto bych rád i jemu touto cestou poděkoval za pomoc i za poskytnutí vlastního pozemku pro výstavbu.
Koncem roku 2020 jsme mohli společně s obcí Chelčice zahájit projekční práce, pro které byl vybrán Ing. Petr Tolar. A tak se začala rýsovat budoucí podoba trasy cyklostezky. Projektové práce doprovázené prokousáváním se záludnostmi celého záměru trvalo rok. Součástí projektové dokumentace byl i rozpočet, ze kterého na nás vykoukla děsivá suma 35 mil. Kč. Bylo tedy jasné, že cyklostezka vznikne jedině s výraznou finanční podporou mimo rozpočty obou obcí. Proto jsme se začali poohlížet po vhodném dotačním titulu, ze kterého bychom získali část prostředků na poměrně nákladnou investici. Zpočátku to vypadalo, že bychom mohli uspět u Státního fondu dopravní infrastruktury, ale i přes vynaložené úsilí jsme skončili s žádostí o dotaci tzv. pod čarou. V následujícím roce 2022 se ale otevřela výzva v rámci programu IROP (36. výzva – Infrastruktura pro cyklistickou dopravu), ve které jsme byli úspěšní. Nutno dodat, že žadatelem a nosičem celého projektu byla po vzájemné dohodě obec Chelčice, poněvadž se ukázalo, že obec takové velikosti má lepší podmínky a vyšší šanci na získání dotace. V této části článku bych zase rád poděkoval jak bývalému starostovi Chelčic panu Iralovi, tak i tomu současnému panu Balouškovi, za koordinaci a práci garanta projektu.
I přesto, že byl projekt hotov, nacházeli jsme v něm postupem času místa, která by stála za úpravu nebo vylepšení. Jedním z nich bylo kupříkladu i posunutí cyklostezky při výjezdu z Vodňan směrem více do pole, aby nemuselo dojít k původně naplánovanému zatrubnění silničního příkopu. To vyžadovalo přikoupení části pozemku a úpravu projektové dokumentace. Silniční příkop tak zůstal po celé trase zachován, což rozhodně přispělo k bezpečnosti pohybu osob na cyklostezce. Za tento počin bych rád poděkoval Ing. Vokurkové z Odboru správy majetku.
Samotná stavba byla zahájena v lednu 2024 a zhotovitelem, jenž vzešel z výběrového řízení, se stala společnost STRABAG a.s. Nabídková cena, kterou předložila, byla více než příjemná, a to 20,5 mil. Kč (o 15 mil. Kč méně oproti rozpočtu projektanta). S uznáním je potřeba říci, že se to nijak neprojevilo na kvalitě prováděné práce a minimálně za mého působení v tomto projektu se jednalo o vzornou spolupráci. A domnívám se, že i teď, po dokončení díla, můžeme být s odvedenou prací velmi spokojeni. Výsledná cena investice Vodňanské části je 15 mil. Kč a Chelčické části 5,5 mil. Kč, přičemž výše dotace z vysoutěžené ceny činí 85 %. Bohužel se jedná o poslední významnou dotaci v řádech milionů, která přijde do rozpočtu města.
Pokud obdržíte tento zpravodaj a stihnete si přečíst můj článek do pátku 20. 9. 2024, tak bych vás rád pozval na slavnostní otevření cyklostezky u příležitosti tradiční „Jízdy plodů,“ konané 21. 9. 2024 od 9 hodin se srazem účastníků u kostela sv. Martina v Chelčicích. A pokud se dostanete k přečtení článku později, tak věřím, že si radost z cyklostezky užijete individuálně, s rodinou či přáteli. Z mého pohledu je cyklostezka také přínosem pro děti školou povinné ze spádové oblasti Chelčicka, které mohou cestovat do i ze školy bezpečně.
Možná, že se vám bude zdát můj článek příliš dlouhý, ale chtěl jsem jeho prostřednictvím přiblížit a ukázat, jak dlouhá cesta vede k uskutečnění takového projektu. Jak jste asi poznali, tak na to nestačí ani jedno volební období.